Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian yang boleh digunapakai oleh guru-guru lain untuk mengajar subjek sayur-sayuran. Ada kalanya penggunaan bahan-bahan interaktif sesuai untuk menarik minat murid :
TARIKH : 21 Jun 2012
Hari : Khamis
MASA : 8.00pagi
-9.00pagi
TAHUN : 1 Taqwa
TAJUK : Kebun
Datuk Anas
HASIL PEMBELAJARAN: Pada akhir
pengajaran, murid dapat:
i. Bercerita berdasarkan gambar
ii. Menyenaraikan alatan berkebun dan sayur-sayuran yang
terdapat dalam gambar (Kata Nama Am)
iii. Memilih ayat yang sesuai berdasarkan gambar
FOKUS UTAMA :
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai bahan
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal
FOKUS SAMPINGAN :
2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.
SISTEM BAHASA : Kata Nama Am
FOKUS UTAMA :
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada pelbagai bahan
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal
FOKUS SAMPINGAN :
2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.
SISTEM BAHASA : Kata Nama Am
PENGISIAN ILMU: Sains, Kemahiran
Hidup
NILAI : Kasih sayang, kerjasama, usaha
BAHAN BANTU MENGAJAR : Petikan, lembaran kerja, latihan interaktif,ICT,kad perkataan, kad ayat.
NILAI : Kasih sayang, kerjasama, usaha
BAHAN BANTU MENGAJAR : Petikan, lembaran kerja, latihan interaktif,ICT,kad perkataan, kad ayat.
AKTIVITI
Gambar sayur-sayuran
1. Bendi 2. Terung 3. Petola 4. Kacang panjang |
1.
Guru menunjukkan
gambar sayur-sayuran.
2. Guru menyoal murid: a) Gambar apakah ini? b) Di manakah sayur-sayuran ini ditanam? 3. Guru mengaitkan aktiviti tersebut dengan isi pelajaran pada hari ini. |
Tajuk petikan: Kebun Datuk Anas
|
1. Murid membaca petikan yang dipaparkan dipapan hitam.
2. Murid bercerita tentang cerita yang dibaca. 3. Murid menjawab soalan guru secara lisan. |
Kata Nama Am:
1. bayam 2. bendi 3. kangkung 4. terung 5. petola 6. kacang panjang |
1. Murid menyebut beberapa perkataan yang telah
dihitamkan pada petikan tersebut.
2. Murid menyesuaikan perkataan dengan gambar yang
betul.
3. Murid mengisi tempat kosong dengan perkataan yang telah dihitamkan. |
Mengelas jenis sayur dan alatan berkebun
|
1.
Guru menunjukkan
gambar pekebun sedang berkebun.
2. Murid diminta mengecam alatan berkebun dan sayur-sayuran. 3. Murid mengelaskan gambar mengikut kategori alatan berkebun dan sayur-sayuran. 4. Murid memilih ayat yang betul berdasarkan gambar. |
Nilai-nilai murni:
1. Kerjasama 2. Usaha 3. Kasih-sayang |
1. Guru menyuruh murid mencantumkan huruf supaya
menjadi satu perkataan yang bermakna.
|
No comments:
Post a Comment